Parlamentet i det yderst konservative Utah har forkastet et lovforslag, der skulle have stillet spørgsmålstegn ved udviklingslæren som grundlag for undervisningen i naturfag. Forslaget blev i går stemt ned i Repræsentanternes Hus med stemmerne 46 mod 28.
Lovforslaget, der var blevet fremsat af den republikanske senator D. Chris Buttars, havde titlen “Public Education – Instruction and Policy Relating to the Origins of Species“, og den ville pålægge alle statens lærere at informere deres elever om, at ikke alle forskere er enige om udviklingslæren og teorien om arternes oprindelse.
Lovteksten indeholdte ingen referencer til den ellers meget udbredte “Intelligent Design”-religion, men der er ingen tvivl om, at afgørelsen var et vigtigt nederlag for de stærke religiøse kræfters kamp for at trænge ind i den amerikanske naturvidenskabsundervisning.
Buttars regner ikke selv med at fremsætte et lignende forslag i fremtiden, men det er formentligt ikke det sidste, vi hører til striden. Buttars tror i hvert fald ikke, at nederlaget er ensbetydende med, at flertallet af Repræsentanternes Hus nu mener, at Darwins evolutionslære er korrekt. “I don’t believe that anybody in there really wants their kids to be taught that their great-grandfather was an ape,” udtalte Buttars.
Læs om historien på CNN eller på DR Nyheder.
Så kan de lære det!