Bioteknologi i gymnasiet

For anden gang justerer Undervisningsministeren på gymnasiereformen af 2005. Planen er at styrke fremmedsprog, naturvidenskab og matematik. En af de spændende nyskabninger er en mulig indførsel af faget Bioteknologi.

Og dét skal være velkommen! Gymnasiet trænger virkelig til fornyelse. Vi er altså forbi den tid, hvor oldtidskundskab blev betragtet som almendannende. Nej, det fag skulle splittes op, og de interessante fragmenter kunne lægges ind under dansk, historie og billedkundskab.

Bioteknologi er fremtiden, og den danske befolkning kunne i allerhøjeste grad bruge noget grundlæggende viden om emnet. Her er der nemlig brug for dannelse!

3 tanker om “Bioteknologi i gymnasiet”

  1. Jeg kan nærmest ikke komme til af bar enighed med dig. Oldtidskundskab er ikke værdiløst, men må rykkes laaaangt ned af prioriteringslisten.

  2. Hej,

    Ville gerne gøre jer opmærksomme på Studentum.dk som er en af Danmarks ledende søgetjenester for videregående og erhvervsrettede uddannelser. På Studentums hjemmeside finder du blandt andet information om alle videregående uddannelser i Bioteknologi.

    Klik på linket neden, og find flere Bioteknologirelaterede uddannelser i Studentums guide:
    http://www.studentum.dk/listEducations.aspx?CategoryID=&PlaceID=&EducationTypeID=&Keyword=bioteknologi

    Venlig hilsen,
    Towe Ejsing
    Informationsafdelingen
    Studentum.dk

  3. Det er foruroligende at gymnasiet skal være mindre almendannende.
    I stedet for at opfinde et nyt fag kan man da udnytte muligheden (som er givet i gymnasiebekendtgørelsen) for at tage fysik, kemi og biologi på B-niveau. Derved kan man i kemi og biologi lave tværfagligt samarbejde indenfor f.eks. bioteknologi.
    For at fremme naturvidenskab skulle undervisningsministeren meget hellere omdanne faget “naturvidenskabeligt grundforløb” til er naturvidenskabeligt fag på C-niveau, således at aftagerinstitutionerne kan være sikker på at alle studerende har fysik, kemi, biologi og naturgeografi på mindst C-niveau, og således at studenterne kan forstå de problemer der kommer frem i den almene debat i nyhedsmedier, som f.eks. hormonforstyrrende stoffer, kønssygdomme, klimaændringer mv.

Der er lukket for kommentarer.