Her er en nyhed der der må glæde Schiller Instituttet enormt: Den bayerske landsregering er stort set blevet enig med det tyske trafikministerie, industrien og de tyske statsbaner om at finansiere et maglev tog fra Münchens hovedbanegård til byens lufthavn. Det i alt 37 km lange stræk skal stå færdigt i 2014 og forkorte rejsetiden mellem de to trafikknudepunkter med en halv time fra de cirka 40 minutter det tager med s-toget i dag til blot 10 minutter. Den tid man har sparet kan man jo så passende bruge på at stå i køen af et sikkerhedscheck.
Vi har tidligere berettet om magnettog her på bloggen og Klaus har endda kørt i et af de eneste aktive i Shanghai.
Siden jeg kiggede sidst er konstruktionsprisen dog åbenbart gået op – aktuelt snakkes der om 1.85 milliarder euro (13.8 milliarder kroner) og det er måske endda ikke nok. Allerede nu ser det ud til at der mangler flere hundrede millioner euro i budgettet, da en del konstruktionsmateriale og sikkerhedsudsyr er blevet dyrere.
Oppositionen i Bayern kritiserer da også prestigeprojektet for at være en dyr politisk gave til den afgående ministerpræsident Stoiber, og Münchens bystyre foretrækker også klart et meget billigere ekspres s-tog til samme formål .
Nå ja, hvis vi nu alligevel har et magnettog i Shanghai og et i München, så kan vi jo ligesågodt forbinde dem ligesom Schiller gutterne gerne vil have det. Man kan bare håbe på at prisen per kilometer kan sænkes en smule – 435 milliarder euro er jo ikke ligefrem småpenge.
Jeg er sådan set enig med Schillerfolkene i, at toget er en dejlig ting. Det skal bare bygges med en sund indstilling til økonomien, og det virker det ikke til, at man har hos Schiller Instituttet.
Det er dog dejligt, at Tyskland nu følger i Shanghais fodspor. Med kun én kommerciel bane i verden, virker toget mere som en kuriositet end en praktisk anvendelig transportform. Med to togbaner er der måske andre, der får øjnene op for det, og så begynder prisen (…måske…) på et tidspunkt at falde, så vi engang om måske 75 år kører i maglevtog fra Århus til København.
—Klaus